zaterdag 5 februari 2011

Degas


De vader van Degas, luisterend naar de zanger Pagans, Degas
Musée du Louvre, Parijs

In eerste instantie vond ik dit geen bijzonder schilderij. 

Totdat ik het verhaal erbij las. De man op de achtergrond is de vader van Degas.  Een bankier die het zomaar goed vond dat zijn zoon de kunst in ging. Iets wat voor een oudste bankierszoon in die tijd helemaal niet zo gewoon was.

De vader hield van cultuur en organiseerde ook muziekavonden. Ik vermoed dat dit schilderij een van die avonden verbeeldt. De vader van Degas zit niet in het publiek maar naast de gitarist, achter een vleugel. Vermoedelijk heeft hij net iets gespeeld of gaat hij dat nog doen. Wat ik mooi vindt is de geconcentreerde uitdrukking op zijn gezicht. Hij kijkt voor zich uit en gaat volgens mij helemaal op in de muziek. 

Natuurlijk, ik maak dat ervan, maar daarom is het voor mij een mooi schilderij.
Zelfs de zanger, die ik op het eerste gezicht een te gladde figuur vond, krijgt door de schilder diepte. Ook zijn gezicht staat geconcentreerd. De muziek is voor hem belangrijker dan zijn mooie gekamde haar.

Een muzikant en een bankier, twee heel verschillende mannen die samen een passie delen. Mooi!

Jacob Jan Voerman
@jjvoerman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten